JOLA SKÓRA

www.jolaskora.com

Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi
Wydział Operatorski i Realizacji Telewizyjnej, Fotografia
Opiekun: prof. Grzegorz Przyborek
www.filmschool.lodz.pl

Rudzielce (2010)

Zasadniczą przyczyną powstania projektu Rudzielce, była próba zmierzenia się z pojęciem prawdziwości fotografii. Badając to zagadnienie, łatwiej odpowiedzieć na pytanie, czym fotografia nie jest, niż wytłumaczyć lub stwierdzić czym ona jest. Nie jest ona zatem przestrzenią, nie jest czasem, nie jest przedmiotem (w znaczeniu fotografii samej w sobie, nie w znaczeniu „zdjęcie”). Może być jedynie niedoskonałą z założenia próbą oddania właściwości przestrzeni i czasu, próbą określenia przedmiotu. Mimo wymienionych cech fotografia w świadomości zbiorowej nadal postrzegana jest jako odwzorowanie realnego. Z drugiej jednak strony, we właściwości tego medium wpisana jest ingerencja w strukturę obrazu, manipulacja.

Jakie znaczenie dla wartości zdjęcia ma świadomość widza, że jest prowadzony przez fotografa w ściśle określonym kierunku? Gdzie zaznacza się granica „obiektywnego przedstawienia”? Czy świadomość przekształcenia obrazu zmniejsza „pożądanie realnego?”

W projekcie Rudzielce próbuję odpowiedzieć sobie na powyższe pytania poprzez zestawienie ze sobą dwóch rodzajów portretów osób posiadających naturalnie rudy kolor włosów. Dyptyki te są pewnym rodzajem metamorfozy. Brak odniesienia do rzeczywistości spowodowany jest użyciem zaawansowanego montażu i retuszu komputerowego. Nawet wydający się naturalnym portret jest jedynie subiektywnym, fotograficznym wyobrażeniem danej osoby, zatem drugie zdjęcie portretowanego jest już przekształceniem przekształcenia. Rudzielce przedstawione na fotografiach istnieją jedynie na płaszczyźnie zdjęcia.

Cykl ten otrzymał pierwsze miejsce na International Photography Awards 2010 (IPA2010), w kategorii Fine Art: Portrait.