Festiwal za nami. Do zobaczenia w czerwcu 2025! Festiwal za nami. Do zobaczenia w czerwcu 2025! Festiwal za nami. Do zobaczenia w czerwcu 2025! Festiwal za nami. Do zobaczenia w czerwcu 2025! Festiwal za nami. Do zobaczenia w czerwcu 2025! Festiwal za nami. Do zobaczenia w czerwcu 2025! Festiwal za nami. Do zobaczenia w czerwcu 2025!
UWALNIANIE
Gloria Oyarzabal – Usus, fructus, abusus

Ubus, fructus, abusus | Gloria Oyarzabal

Gloria Oyarzabal – Usus, fructus, abusus

CZAS
13 - 23.06.2024
MIEJSCE
Art_Inkubator, Tymienieckiego 3
OTWARCIE
13.06, 19:00-22:00 (ostatnie wejście o 21:30)
GODZINY
pt-nd 10:00–20:00 (ostatnie wejście o 19:30)
pon-czw 14:00–20.00 (ostatnie wejście o 19:30)
WSTĘP
karnet 50 zł, bilet normalny/ulgowy 30/10 zł, wstęp wolny dzieci do lat 12 i opiekun z grupą dzieci powyżej 10 osób

Usus, fructus, abusus to najnowszy projekt hiszpańskiej fotografki, która od lat swoją pracę poświęca problematyce kolonizacji i dekolonizacji oraz kwestii feminizmu w krajach Afryki. 

 

Gloria Oyarzabal (laureatka Grand Prix Fotofestiwal 2020) kontynuuje pracę wokół odpowiedzialności kulturowej Zachodu. Tym razem bada instytucje wystawiennicze i grabież mienia intelektualnego i artystycznego skolonizowanych krajów.

Kwestia tego, jak chronić i wystawiać dzieła sztuki, artefakty, a nawet szczątki ludzkie, które zostały nabyte (lub, częściej, zrabowane) przez Europejczyków, głównie w okresie rozkwitu imperializmu między XVIII a połową XX wieku, jest niezwykle drażliwą kwestią etyczną. Główne instytucje we Francji, Belgii, Niemczech, Portugalii, Holandii, Hiszpanii i Anglii mają w większości niechlubną historię zajmowania się tymi kwestiami i, niestety, nie zawsze z zamiarem ich przeglądu i naprawy w obliczu pilnej potrzeby „dekolonizacji” muzeów.

Kto ma prawo do używania, czerpania korzyści lub ustalania celu wykorzystania obiektu? Czy zwrot tego, co zostało splądrowane i zagrabione, zarówno przedmiotów, jak i tożsamości, jest pilnym, uniwersalnym pytaniem, które rzeczywiście wszyscy sobie zadają? Kwestie te uległy skomplikowaniu wraz z rozwojem zachodniego systemu muzealnego. Ku przerażeniu zarządów muzeów na całym świecie, stały się one kluczowym polem bitwy w walce o dekolonizację. 

Artystka bada od 2019 te skomplikowane zagadnieniach, a także stara włączać się w proces swoją pracą artystyczną.

Partner wystawy: Instytut Cervantesa

 

 

 

 

 

_______________________________________________________________________________________________

Art_Inkubator, Tymienieckiego 3

Art_Inkubator znajduje się w dawnej fabryce Karola Scheiblera II, czyli syna największego fabrykanta w Łodzi. 

W rodzinie Scheiblerów każdy pierwszy syn miał nadawane imię Karol. Właścicielem Art_Inkubatora był zatem Karol Scheibler II, syn największego fabrykanta w Łodzi, Karola pierwszego. 

Fabryka jest częścią Księżego Młyna, czyli miasta w mieście”, polskiego Manchesteru”. Scheibler senior wybudował tu największy zakład włókienniczy w tej części Europy, famuły (po łódzku domy robotników), pałace, szpitale, szkoły, parki. Dzieło rozwijał potem Karol Scheibler II, który postawił fabryki właśnie przy Tymienieckiego i Milionowej. Budynki, w których obecnie mieszczą się wystawy i biura Fotofestiwalu spełniały funkcję magazynów tkanin gotowych i niegotowych, szwalnię i magazyny dawnej wykończalni.W fabryce zachowały się oryginalne tory o rozstawie rosyjskim. Znajdziesz je niedaleko przejścia do Fuzji.

INNE WYSTAWY