Lukas Hoffmann został niedawno uhonorowany nagrodą Swiss Design Prize. Jego prace znajdują się w kolekcji między innymi Centre Pompidou i pojawią się – równolegle do Fotofestiwalu – na tegorocznym Art Basel. Wystawa Lukasa Hoffmana w Arles była jednym z najlepiej przyjętych i szeroko dyskutowanych punktów programu festiwalu w 2022 roku.
Wystawa Lukasa Hoffmanna składa się z kilku serii wielkoformatowych fotografii przedstawiających: zniszczone litery na starym kontenerze należącym do EVERGREEN Marine Corporation; ślady wietrzenia widoczne wzdłuż pięćdziesięciu płyt ogrodzenia czy żywopłot nad kanałem wyłożonym betonowymi płytami na obrzeżach Berlina.
Podział motywów na powierzchniach kolejnych zdjęć wynika z precyzyjnego, skalkulowanego procesu fotograficznego przy użyciu kamery wielkoformatowej i klisz ciętych. Typografia liter i seryjna kolejność konkretnych elementów określają miejsce, w którym obiekt pojawia się na obrazie. I choć jest on rozpoznawalny, to rygor kompozycji i niemal wyczuwalny dotykiem rysunek powierzchni sprawiają, że temat znika za jego reprezentacją. Faktura nałożonej farby lub zerodowanego kamienia w ilości szczegółów przypominają ślady czasu. Abstrakcyjne cechy formalne obrazów przywodzą na myśl amerykański modernizm Aarona Siskinda i Clyfforda Stilla.
W ramach fotografii ulicznej praktyka Hoffmanna obiera inny kierunek. W przeciwieństwie do tradycyjnego podejścia, które rozwinęło się wraz z upowszechnieniem małych aparatów, Hoffmann nadal używa aparatu wielkoformatowego, ale bez statywu. Fotografuje z ręki, spontanicznie i z bardzo bliskiej odległości, bez patrzenia w wizjer. Jego seria ujęć, powstała na deptakach w centrum Berlina, zamraża ulotne, kontrastujące pozy, precyzyjnie rysuje tekstury skóry i ubrań oraz ujawnia ślady efemeryczności w promieniu światła lub rozwianych wiatrem włosach, bez pokazywania twarzy.
Prace Hoffmanna ujawniają w ten sposób złożone reprezentacje czasowości charakterystyczne dla medium fotograficznego.
(Johanna Schiffler)
Współfinansowane ze środków Swiss Arts Council Pro Helvetia.
Wystawa pod honorowym patronatem Ambasady Szwajcarii w Polsce.
_______________________________________________________________________________________________
Art_Inkubator, Tymienieckiego 3
Art_Inkubator znajduje się w dawnej fabryce Karola Scheiblera II, czyli syna największego fabrykanta w Łodzi.
W rodzinie Scheiblerów każdy pierwszy syn miał nadawane imię Karol. Właścicielem Art_Inkubatora był zatem Karol Scheibler II, syn największego fabrykanta w Łodzi, Karola pierwszego.
Fabryka jest częścią Księżego Młyna, czyli „miasta w mieście”, „polskiego Manchesteru”. Scheibler senior wybudował tu największy zakład włókienniczy w tej części Europy, famuły (po łódzku domy robotników), pałace, szpitale, szkoły, parki. Dzieło rozwijał potem Karol Scheibler II, który postawił fabryki właśnie przy Tymienieckiego i Milionowej. Budynki, w których obecnie mieszczą się wystawy i biura Fotofestiwalu spełniały funkcję magazynów tkanin gotowych i niegotowych, szwalnię i magazyny dawnej wykończalni.W fabryce zachowały się oryginalne tory o rozstawie rosyjskim. Znajdziesz je niedaleko przejścia do Fuzji.