TRANSWSPÓLNOTY | 22.09.2022 | FOTOFESTIWAL TRANSWSPÓLNOTY | 22.09.2022 | FOTOFESTIWAL TRANSWSPÓLNOTY | 22.09.2022 | FOTOFESTIWAL TRANSWSPÓLNOTY | 22.09.2022 | FOTOFESTIWAL TRANSWSPÓLNOTY | 22.09.2022 | FOTOFESTIWAL TRANSWSPÓLNOTY | 22.09.2022 | FOTOFESTIWAL TRANSWSPÓLNOTY | 22.09.2022 | FOTOFESTIWAL
PROGRAM MIASTO
Wojenny feed

Wojenny feed

CZAS
8.06-26.06.22
MIEJSCE
Galeria Szklarnia, Szkoła Filmowa w Łodzi, Targowa 61/63
OTWARCIE
8.06, 19:30
GODZINY
pon-nd 10:00-18:30
WSTĘP
wstęp wolny

Trwająca od 24 lutego 2022 roku wojna w Ukrainie jest pierwszym konfliktem zbrojnym, który na taką skalę zapośredniczany jest przez media społecznościowe: odtąd działania zbrojne, relacje cywilów, dowody zbrodni, akcje pomocowe, komunikaty propagandowe itd. oglądamy nie tylko za pośrednictwem uznanych instytucji dziennikarskich, takich jak „The Guardian” czy „OKO.Press”, lecz przede wszystkim na Telegramie, Facebooku, Instagramie i Tik-Toku, dosłownie na bieżąco i z pierwszej ręki – osób doświadczających rosyjskiej inwazji. Nawet tak aktualny sposób doświadczania bieżących wydarzeń ma jednak swoją historię: jego źródeł należy szukać w demokratyzacji i upowszechnieniu cyfrowych technologii u progu nowego tysiąclecia. Autodokumentacje protestujących publikowane w serwisie YouTube odegrały ważną rolę podczas starć towarzyszących szczytowi G8 w Genui w 2001 roku, przede wszystkim jednak towarzyszyły wydarzeniom „arabskiej wiosny” (2010-2012) i wojny domowej w Syrii (od 2011).

Społecznościowe obrazy stanowią zmianę paradygmatu wizualizacji konfliktu – porzucają etos obiektywnego informowania na rzecz osobistego dzielenia się doświadczeniem, jednocześnie demaskując oba paradygmaty jako konwencje. Ceną „autentyczności” przekazów społecznościowych jest nie tylko efemeryczna, ulotna natura tych wizerunków oraz ich obezwładniająca liczba, lecz także rozmycie granicy między „newsem” i „fake’iem”.

Projekt Feed of War zaczął powstawać spontanicznie w pierwszych dniach wojny w Ukrainie, początkowo z intencją archiwizacyjną – zachowania tych chwilowych wizerunków i próby ich uporządkowania; poszukiwania powracających motywów, wzorców, schematów narracyjnych. Szybko okazało się to zadaniem niemożliwym i zasadniczo mniej wartościowym niż poddanie tych ogromnych zbiorów zróżnicowanym strategiom analitycznym przez uczestniczki i uczestników projektu. W ten sposób powstał cykl prac problematyzujących zjawisko społecznościowej mediacji trwającej wojny.

Projekt jest efektem pracy studentek i studentów 4 roku fotografii w Łódzkiej Szkole Filmowej w ramach działań pracowni współprowadzonej przez Witka Orskiego i Krzysztofa Pijarskiego.

Kuratorzy: Witek Orski & Krzysztof Pijarski

Artyści: Maciej Bernaś, Estella Dandyk, Bartosz Fatek, Natalia Godek, Iulia Iarko, Michalina Kacperak, Wioletta Kulas, Alicja Lesiów, Hanna Nawrot

INNE WYSTAWY

ZAPISZ SIĘ