Ogłaszamy główne punkty programu tegorocznego Fotofestiwalu
Jak w zdecydowany, ale i zabawny sposób można zmierzyć się z obciążeniami chrześcijańskiej kultury? Jakie trudności czekają zachodnie instytucje muzealnicze w ramach procesu wizualnej dekolonizacji? Czy fotografia może pomóc w żałobie i pokonywaniu traum? Jak przestać o tym wszystkim myśleć i po prostu odpoczywać patrząc na zdjęcia?
Poza serią tych retorycznych pytań przygotowaliśmy dla Was cały program Fotofestiwalu – 23. Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi . Dziś ogłaszamy jego dużą część, czyli wystawy Programu Głównego, poszerzamy informacje o Programie Otwartym oraz zdradzamy pierwsze punkty Programu Miasto.
Spójrzmy jednak najpierw na nasze piękne plakaty.
Za projekt odpowiedzialni są Młode Studio i Dominik Murzyn współpracujący z nami od kilku lat. Prosty zabieg zasłonięcia kluczowego elementu zdjęcia ma za zadanie zatrzymać wzrok przyzwyczajonego do natłoku obrazów widza i zwraca uwagę na ważną kwestię tego, co właściwie buduje zdjęcie i jak przestrzeń ekspozycji wpływa na nasz odbiór. Zachęcamy tym samym do doświadczania fotografii osobiście, w kontekście całości wystaw i przestrzeni, w których będą prezentowane, i w których zobaczycie zdjęcia w pełnej odsłonie.
A teraz – program, który jak zawsze jest punktem wyjścia wszystkich naszych działań.
Podczas procesu tworzenia programu staraliśmy się uwolnić od struktur kuratorskiej pracy i pracować z luźną i szeroką ideą, którą traktujemy bardziej jako patrona tegorocznej edycji niż tytuł czy ścisły temat. Jest nią “uwalnianie”, a osoby artystyczne zaproszone do udziału w edycji 2024 zaprezentują prace podejmujące wyzwanie uwolnienia się od przestarzałych struktur społeczno-politycznych, od traumatycznej przeszłości i wewnętrznych nacisków, a także wyzwolenia się z ograniczeń wizualnych kontekstów i granic, które zdają się kontrolować naszą percepcję. W tej części pokażemy prace uznanych na międzynarodowej scenie twórców_czynie:
◾ DIEGO MORENO z dystansem, humorem i w bezkompromisowym stylu, które zachwyciły w ostatnich latach międzynarodową scenę (m.in. Talent Roku 2022 prestiżowej instytucji Foam) – zwróci naszą uwagę na obciążenia tradycji chrześcijańskich i heteronormatywnej kultury.
◾ Szwajcarski artysta LUKAS HOFFMAN, który został uznany za odkrycie największego festiwalu fotografii na świecie w Arles w 2020, na Fotofestiwalu zaprezentuje dużą indywidualną wystawę i będzie to pierwszy pokaz jego prac w Polsce. Wielkoformatowe, piękne, abstrakcyjne, powracające do źródeł fotografii prace pozwolą widzom na powolną kontemplację i uwolnienia się od codziennego zgiełku.
◾ Gościem Fotofestiwalu będzie MARTIN KOLLAR – jeden z najważniejszych współczesnych fotografów słowackich, który opowiedział o doświadczeniu śmierci najbliższej osoby. Formą żałoby stał się dla artysty powrót do archiwum fotograficznego, a efekt tego procesu to poruszający i odważny projekt Afters.
◾ YORGOS YATROMANOLAKIS w piękny i poetycki sposób fotografuje momenty graniczne pomiędzy nocą a dniem. W ten sposób próbuje uchwycić i odwzorować wewnętrzny proces metamorfozy po niespodziewanym powrocie do ojczyzny i spotkaniu z dawnymi demonami. Jego wizualny realizm magiczny zachwycił publiczność m.in. prestiżowej ApertureGallery.
◾ Zaprezentowane zostaną też prace GLORII OYARZABAL, laureatki Grand Prix Fotofestiwal w 2020 roku, hiszpańskiej artystki badającej kwestie dziedzictwa kolonialnego Zachodu. Na Fotofestiwalu artystka opowie o opresyjnej roli muzeów w światowej kulturze.
◾ Mamy też przyjemność pokazać jeden z najbardziej osobistych i szczerych debiutów artystycznych ostatnich lat: Soft Spot w wizualnie nieoczywisty sposób mówi o życiu w rodzinie doświadczonej chorobą alkoholową. MICHALINA KACPERAK swój projekt prezentowała na zeszłorocznym przeglądzie Portfolio, a teraz – jako artystka z Galerii Jednostka – po raz pierwszy w Polsce odsłoni swój projekt w postaci indywidualnej wystawy.
Albania, Bośnia i kraje, które nie istnieją – najciekawsze tematy fotograficzne sezonu w Programie Otwartym.
Program Otwarty to kolejna część przeglądu światowej fotografii – pokażemy sześć projektów wyłonionych spośród 1200 zgłoszeń. W tej sekcji osoby artystyczne opowiedzą m.in. o skomplikowanej i trudnej historii reżimu Albanii, powojennej historii Bośni i Hercegowiny oraz pięciu regionach, których niepodległość i tożsamość nie została uznana na międzynarodowej arenie.
◾ Lavinia Parlamenti and Manfredi Pantanella – An Atlas of Countries That ‘Don’t Exist’ (Atlas krajów, które “nie istnieją”)
◾ Marcel Top – Reversed Surveillance (Odwrócony nadzór)
◾ Peter Pflügler – Now is not the right time (To nie jest właściwy czas)
◾ Adrien Selbert – The Real Edges (Prawdziwe krawędzie)
◾ Tomasz Jan Kawecki – In Praise of Shadow (Pochwała cienia)
◾ Camilla de Maffei – The Great Father (Wielki ojciec)
Pełne opisy projektów znajdziecie już na naszej stronie w zakładce ● PROGRAM.
Długo wyczekiwane premiery
Gęsicka, Dzienis, Hueckel, Wełnicki – czy musimy mówić więcej? Powiemy, ale jeszcze nie dziś, bo takie wystawy potrzebują osobnej przestrzeni – dosłownie i w przenośni.
Między innymi dlatego pokażemy je w ramach Programu Miasto w partnerskich galeriach (Galerii Szklarnia Szkoły Filmowej w Łodzi, Galerii Re:medium w partnerstwie z warszawską Galerią Jednostka, Galerii ŁTF i Kamienica Hilarego Majewskiego). I między innymi dlatego więcej szczegółów już niedługo w osobnych informacjach. Stay tuned!
W przypadku każdej wystawy będą to premiery najnowszych projektów tych jakże ciekawych i odmiennych od siebie głosów artystycznych polskiej sceny wizualnej.
Obserwujcie nasze kanały społecznościowe i stronę – w najbliższym czasie kolejne informacje i części programu. W najbliższym czasie więcej o wyjątkowych projektach z Programu Miasto, koncertach z programu muzycznego i repertuar programu filmowego.
Wydarzenie na Facebooku jest ● TUTAJ.
Fotofestiwal, 13-23 czerwca, Łódź.