Fotografia wernakularna podczas wojny w Ukrainie
Rosyjska wojna w Ukrainie to jedna z najlepiej udokumentowanych wojen na świecie. Jest relacjonowana przez fotografów z całego świata i dużą grupę ukraińskich korespondentów. Mimo to istnieją opowieści i momenty historyczne, które nie przyciągają uwagi prasy. Możemy poznać te historie dzięki fotografii prywatnej. Fotografia podczas wojny nabiera nowego znaczenia — jest nie tylko ramą dla pamięci, ale także dowodem. Używa się jej nie tylko dla przyjemności, ale także dla zachowania zdrowia psychicznego. Podczas rozmowy zastanowimy się, jak zmieniła się rola fotografii wernakularnej w Ukrainie podczas wojny; jak cywile i wojskowi korzystają z tego medium?
Kateryna Radchenko — kuratorka, artystka, badaczka fotografii. Mieszka w Ukrainie. Od 2015 roku założycielka i dyrektorka Międzynarodowego Festiwalu Odesa Photo Days. W 2023 roku była członkinią jury konkursu World Press Photo (przewodnicząca regionu Europy). W 2024 roku została kuratorką projektu Beyond the Silence, organizowanego przez MAGNUM. Jako autorka publikowała artykuły w kilku międzynarodowych magazynach i platformach internetowych, takich jak: „Fotograf”, „Magenta”, „EIKON”, „British Journal of Photography”. We współpracy z Fińskim Muzeum Fotografii napisała książkę Images Tells Stories. W 2022 roku, wraz z Christopherem Nunnem i Donaldem Weberem, opublikowała trzy tomy The Information Front. Kateryna Radchenko była kuratorką wystaw w Ukrainie, w Korei Południowej, Szwecji, Gruzji, Francji, Kanadzie, Łotwie, Polsce, Holandii, Niemczech, Austrii, Słowenii, Włoszech, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii.