TRANSWSPÓLNOTY | 22.09.2022 | FOTOFESTIWAL TRANSWSPÓLNOTY | 22.09.2022 | FOTOFESTIWAL TRANSWSPÓLNOTY | 22.09.2022 | FOTOFESTIWAL TRANSWSPÓLNOTY | 22.09.2022 | FOTOFESTIWAL TRANSWSPÓLNOTY | 22.09.2022 | FOTOFESTIWAL TRANSWSPÓLNOTY | 22.09.2022 | FOTOFESTIWAL TRANSWSPÓLNOTY | 22.09.2022 | FOTOFESTIWAL
11.5

Solidarność, wspólnota, troska

Fotofestiwal w Łodzi wspólnie z krakowskim Miesiącem Fotografii przygotował blok wydarzeń solidarnościowych i bezpośrednio wspierających artystów z Ukrainy i Białorusi. W ramach tych działań gościć będziemy m.in. Miesiąc Fotografii w Mińsku i Odesa Photo Days, dwa festiwale, które ze względu na wojnę w Ukrainie i represje białoruskiego reżimu nie mogły się odbyć w zwykłym trybie w swoich ojczyznach.

Tegoroczny Odesa Photo Days planowany był na 19-22 maja w Odessie. W lutym Rosja rozpoczęła nieuzasadnioną, zbrodniczą inwazję na naszych sąsiadów. Obecnie Kateryna Radczenko, kuratorka i organizatorka festiwalu pracuje nad wsparciem ukraińskich fotografek i fotografów oraz nieustająco informuje o wydarzeniach w swojej ojczyźnie. Na prezentację w Łodzi wyselekcjonowała dwie grupowe wystawy. Złowieszczy krajobraz (Foreboding Landscape) to zdjęcia wykonane przez ukraińskich fotografów i fotografki przed rozpoczęciem przez Rosję pełnowymiarowej wojny przeciwko Ukrainie. W pracach tych przewijają się przeróżne zagadnienia: rozumienie pojęcia domu i własnego terytorium; wizualne odniesienia do przeszłości i reżimu sowieckiego, obecnego dotąd w rozmaitych formach w Ukrainie; niepokój i podświadome przygotowywanie się na najgorszy scenariusz, wyczuwalne w nastrojach, rozmowach i życiu codziennym. Druga wystawa, Cienka linia (The Thin Line) to wizualna opowieść o tym, jak szybko może zmienić się życie. Jest to mieszanka zdjęć-wspomnień ze spokojnego życia i kadrów ze współczesnej, militarnej codzienności w Ukrainie. Na te dwie wystawy zbiorą się prace ponad dwudziestu artystek i artystów działających dotychczas w swoim kraju i na arenie międzynarodowej, m.in. wyróżniony w Programie Otwartym 2017 Fotofestiwalu Viacheslav Poliakov czy wybrana na Talent Futures w 2019 Elena Subach.

Dom, który nie istnieje (Home that doesn’t exist) to tytuł wystawy, którą zaprezentuje w OFF Piotrkowska Miesiąc Fotografii w Mińsku. Ten festiwal już po raz drugi odbędzie się w Łodzi ze względu na reżim uniemożliwiający nieocenzurowane wystawianie prac w Białorusi. Artyści zaproszeni w tym roku do współpracy przez kuratorkę Sofiyę Sadouskayą podejmą temat utraconego lub nigdy nieodnalezionego domu.

Jedna z wystaw programu głównego Solidarność, protest, troska także dotyczyć będzie tematów migracji i uchodźctwa. Projekty m.in. Marty Romankiv czy Yulii Krivich pokażą, jak sama sztuka może być skutecznym wsparciem dla migrantów i migrantek. Z inicjatywy Fotofestiwalu powstaje także film o sytuacji na granicy ukraińskiej realizowany przez palestyńskiego reżysera Mohameda Almughanni oraz film o uchodźcach w Polsce autorstwa syryjskiego filmowca Ramiego Shai. Na koniec DJ-e i DJ-ki z Ukrainy uświetnią festiwalowe imprezy.

Zapraszamy też na Miesiąc Fotografii w Krakowie (26.05 – 26.06). Zobaczymy tam efekty rezydencji artystycznej twórców i twórczyń z Białorusi (wspólnie z kolektywem Sputnik Photos i Staromiejskim Domem Kultury) oraz zbiorową wystawę artystek i artystów z Ukrainy, którzy pokażą swoje prace wspólnie z członkami kolektywu Czwartek. 

Aktualnie na terenie Art Inkubarora w Łodzi współprowadzimy bawialnię dla uchodźczych dzieci. Większość z tych projektów i działań powstaje na bieżąco i zapewne będą to jedne z najbardziej aktualnych edycji festiwali w Krakowie i Łodzi.

fot. Andriy Lomakin z wystawy Cienka Linia_Fotofestiwal & Odesa Photo Days

CZYTAJ TAKŻE

ZAPISZ SIĘ