Paweł Jaszczuk, ¥€$U$

Jezus i ¥€$U$. Czym się różnią? Wszystkim. Jezus jest w większej mierze symbolem religijnym, niż realną postacią. W sensie kulturowym można określić go mianem postaci-metafory — uosobieniem cnót, postacią wzorcową. ¥€$U$ jest odwróceniem religijnego porządku symbolicznego. Jest sprowadzeniem Boga na Ziemię.

Paweł Jaszczuk spędził niemal dekadę swojego życia za granicą — głównie w Australii i Japonii. Do Polski powrócił w roku 2012. Przeciwstawienie idealnego Jezusa, znanego z Nowego Testamentu jego popularnym wyobrażeniom, doskonale oddaje szok towarzyszący autorowi po przyjeździe do ojczyzny, gdy powtórnie zetknął się z „ludową religijnością”. Przypadkowo znaleziony przedmiot — „krzyżyk-scyzoryk”, łączący w sobie cechy użytkowe z religijną symboliką, stał się inspiracją do dalszych poszukiwań, które doprowadziły do powstania całego cyklu przedstawień. Zawarta w nich dwuznaczność została doskonale oddana przez tytuł – ¥€$U$ – w którym duchowość miesza się z komercją. Połączenie religijnej symboliki z przedmiotami codziennego użytku obnaża śmieszność i absurdalność materialnej nadbudowy współczesnego obrządku chrześcijańskiego, w którym – pomimo wielowiekowej krytyki – wciąż żywa jest „kultura odpustowa” i „kult relikwii”. Komercja idzie jednak o wiele dalej niż kiedyś, a na marginesie oficjalnego porządku kościelnego wciąż jest miejsce dla sfery masowej produkcji groteskowych przedmiotów o absurdalnym przeznaczeniu. Breloczek z Jezusem ukrzyżowanym, czekoladki i majtki z Matką Boską, Chrystus z Barankiem jako łazienkowy pływak do kąpieli.

Te i wiele innych przedstawień, tworzą w cyklu fotografii Jaszczuka groteskowy pejzaż sytuacji, w których sacrum miesza się z profanum. Surrealistyczny mariaż obu porządków wartości objawia fasadowość wiary opartej o obrazy. Otwiera to wciąż aktualne pytanie o sens „świętych wizerunków” w czasach drapieżnego kapitalizmu. Czyżby religia szła w ten sposób z duchem czasu?

Paweł Jaszczuk (Ur. 1978, Warszawa) – z wykształcenia jest projektantem graficznym, absolwentem School of Visual Arts w Sydney, Australia. Przez wiele lat tworzył w Japonii, bacznie obserwując tamtejszą codzienność. Z tego okresu pochodzą dwa najważniejsze dotychczasowe cykle „Salaryman” i „Kinky City”, które wystawiał w Berlinie, Pekinie, Kopenhadze, Tokio i Warszawie. Brał także udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce i na świecie, w tym także w festiwalach fotograficznych Miesiąc Fotografii w Krakowie 2013 i Fotofreo festival Australia 2010.

Paweł Jaszczuk został wybrany przez Fotofestiwal do Platformy Futures w 2018 roku.


Pozostałe wystawy w budynku Motyl UŁ:

East_tota

Changing landscape – współczesna fotografia portugalska


O platformie Futures



Otwarcie wystawy: 14.06, 21:00
Miejsce: Motyl, czyli Uniwersytet gości Fotofestiwal, ul. Sienkiewicza 21
Godziny otwarcia: pon-pt: 17:00-20:00, weekendy: 13:00-20:00

Newsletter

Zapisz się do newslettera Fotofestiwalu

Na Fotofestiwal zaprasza Miasto Łódź, Fundacja Edukacji Wizualnej i Łódzkie Centrum Wydarzeń

Organizator

Współorganizatorzy

Centra festiwalowe

Partner technologiczny

Główni partnerzy festiwalu

Patronat medialny

Fotofestiwal 2018 Fotofestiwal 2017 Fotofestiwal 2016