Weź udział w Open Call 2022 i dołącz do 21. edycji Fotofestiwalu! Weź udział w Open Call 2022 i dołącz do 21. edycji Fotofestiwalu! Weź udział w Open Call 2022 i dołącz do 21. edycji Fotofestiwalu! Weź udział w Open Call 2022 i dołącz do 21. edycji Fotofestiwalu! Weź udział w Open Call 2022 i dołącz do 21. edycji Fotofestiwalu! Weź udział w Open Call 2022 i dołącz do 21. edycji Fotofestiwalu! Weź udział w Open Call 2022 i dołącz do 21. edycji Fotofestiwalu!
2021

RAFAEL HEYGSTER / HELENA MANHARTSBERGER

CORONA RHAPSODY

Freddy Mercury w „Bohemian Rhapsody” pyta: „Czy to jest prawdziwe życie? A może to tylko fantazja?”. My również od momentu wybuchu globalnej pandemii koronawirusa często zadajemy sobie pytania, co tak naprawdę dzieje się wokół nas i gdzie jest granica między fantazją a rzeczywistością? Cała ta sytuacja wydaje się surrealistycznym snem, w którym co kilka dni musimy zmieniać wszystko w życiu. Niemcy przeciwstawiły się pandemii rozmaitymi środkami na poziomie infrastrukturalnym, wprowadzając nowe zasady dystansu społecznego i kilkutygodniowe zamknięcie. W prezentowanym fotoeseju łączymy różne aspekty i scenariusze zaobserwowane podczas pandemii Covid-19 w Niemczech, które splatają się i mogą być interpretowane na wiele sposobów, podobnie jak rozmaitość gatunków muzycznych w utworze „Bohemian Rhapsody”. Interesuje nas napięcie, jakie wytwarza się pomiędzy życiem publicznym, systemem, który za nim stoi, a także poruszającymi się w tej przestrzeni ludźmi. „Corona Rhapsody” to nasz głos w debacie na temat tego, jak zmieni się nasze społeczeństwo w wyniku pandemii.

Zdecydowaliśmy się na teatralną, malarską estetykę, która ma współgrać z naszym subiektywnym wyobrażeniem pandemii i kryzysu, surrealistycznymi doznaniami oraz pozwala na zabawę w inscenizowanie przestrzeni publicznej. Nie chcemy akcentować indywidualnego doświadczenia fotografowanych osób, pokazujemy je raczej jako bohaterów filmowych lub awatary z gier wideo. Nawet, jeśli nasz punkt widzenia na bieżące wydarzenia jest krytyczny, pragniemy podkreślić, że nie chodzi nam o groteskową kreację i wyśmiewanie tego, co, bez cienia wątpliwości, jest bardzo poważną sytuacją. Zastanawiamy się, jak obecna sytuacja przedstawiana jest w mediach i postrzegana przez ludzi, na ile zbiega się to z subiektywnymi doświadczeniami, a także jak pandemia może stać się narzędziem używanym do celów politycznych i jak będziemy pamiętać kryzys związany z koronawirusem w przyszłości.

Rafael Heygster (1990) jest niezależnym fotografem z Niemiec. Studiował antropologię kulturową w Hamburgu oraz fotografię prasową w Hanowerze i Aarhus. W swojej pracy koncentruje się na relacjach między jednostkami a ich środowiskiem społecznym, kulturowym i ekologicznym. Jego prace były nagradzane i wystawiane na całym świecie. Helena Manhartsberger (1987) jest austriacką dziennikarką multimedialną. Studiowała rozwój międzynarodowy w Wiedniu oraz fotoreportaż i fotografię dokumentalną w Hanowerze i Aarhus. Interesuje ją tematyka na styku polityki, społeczeństwa i kwestii związanych z postrzeganiem płci.

ZAPISZ SIĘ