Autoportret XX wieku, kolekcja Jean-Marie Donata

oryginalne fotografie w formie niezmienionej z kolekcji Jean-Marie Donata

Wystawa obejmuje łącznie ponad 600 anonimowych kadrów pochodzących z około 30 cykli obrazujących życie codzienne. Ta obszerna dokumentacja fotograficzna powstawała z myślą o tym, by przedstawić nieco niezwykłe, przekorne oblicze minionego stulecia.

Jean-Marie Donat to kolekcjoner migawek z zacięciem do typologii. Z entuzjazmem i determinacją godnymi osiemnastowiecznego encyklopedysty zapuszcza się w nieznane terytoria, zawzięcie katalogując oszałamiające bogactwo odnalezionych tam języków, wyznań, a nawet gatunków chrząszczy z rodziny sprężyków. Inni kolekcjonerzy opublikowali już dziesiątki, być może wręcz setki, zbiorów takich migawek. Wśród nich znalazły się zarówno zbiory fascynujące, jak i raczej przypadkowe, każdy z nich stanowił jednak nacechowane subiektywizmem odbicie skali wartości danego kolekcjonera. […] Łączy je natomiast to, że odsłaniają przed nami zjawiska fotograficzne, które ciągle powracają, bynajmniej nie w literaturze, a we wszystkich tych koszach, pojemnikach i skrzyniach pozostałych po sekcji zwłok gospodarki […] Przyglądając się uważnie całej masie tematów, procedur, konwencji i doświadczeń, Donat dokonuje zdecydowanego cięcia, ukazując naszym oczom wciąż buzujący życiem przekrój całego stulecia fotografii dnia codziennego. Wszystkie te obrazy cechuje żywotność, energia, której nie tracą, choć już daleko im w czasie i przestrzeni do momentu, w którym powstały, i dzięki której nie dają się wtłoczyć w sztywne ramy logiki i porządku. Zgrupowane pod jednym szyldem oddziałują z mocą wielokrotnie większą niż miałby każdy z nich z osobna. […] Jako zbiór bardzo wyraziście uzmysławiają nam rolę fotografii popularnej jako swoistego zestawu rytuałów o jasnym i zrozumiałym znaczeniu socjologicznym i psychologicznym – zarówno fotografowie, jak i fotografowani poddają się owym praktykom, jakby istniały one od zawsze.

Luc Sante – fragmenty tekstu z katalogu wystawy.

 

Jean-Marie Donat (ur. 1962) żyje i pracuje w Paryżu gdzie prowadzi niezależne wydawnictwo AllRight. Przez ostatnie 35 lat zgromadził ogromną kolekcję publicznych fotografii w celu kreacji jednomyślnego opisu XX wieku. Opublikował wiele książek fotografii miejscowych (www.innocences.net), w tym Teddybär, Predator, Rorschach, Blackface i To Heaven. Jego kolekcje były wystawiane w wielu miejscach na świecie, zwłaszcza w Rencontres Photographiques d’Arles (2015) Liangzhou Museum w Chinach(2019) oraz na Fotofestiwalu w Łodzi(2020).

 



Otwarcie wystawy: 6-23.08


Miejsce: Art_Inkubator, Tymienieckiego 3

Wystawa będzie dostępna on-line 6-23.08.20


Godziny otwarcia:

6.08 19:00-21:00 otwarcie festiwalu

7-9.08 (pt-nd): 12:00-15:00, 15:00-16:00 (uwaga! między 15:00 a 16:00 godzina techniczna!)

pn, wt, czw, pt: 15:00-20:00

śr: 15:00 - 21:00

sb-ndz: 12:00-15:00, 16:00-21:00 (uwaga! między 15:00 a 16:00 godzina techniczna!) 


Newsletter

Zapisz się do newslettera Fotofestiwalu

Na Fotofestiwal zaprasza Miasto Łódź, Fundacja Edukacji Wizualnej i Łódzkie Centrum Wydarzeń

Organizator

Współorganizatorzy

Centra Festiwalowe

Partner Technologiczny

Główni partnerzy festiwalu

Partner Tłumaczeniowy

Partner Hotelowy

Partnerzy

Wystawy Towarzyszące

Fotofestiwal 2019 Fotofestiwal 2018 Fotofestiwal 2017