FOTOFESTIWAL 2022 | SAVE THE DATE | 9-26 czerwca 2022 FOTOFESTIWAL 2022 | SAVE THE DATE | 9-26 czerwca 2022 FOTOFESTIWAL 2022 | SAVE THE DATE | 9-26 czerwca 2022 FOTOFESTIWAL 2022 | SAVE THE DATE | 9-26 czerwca 2022 FOTOFESTIWAL 2022 | SAVE THE DATE | 9-26 czerwca 2022 FOTOFESTIWAL 2022 | SAVE THE DATE | 9-26 czerwca 2022 FOTOFESTIWAL 2022 | SAVE THE DATE | 9-26 czerwca 2022
Łódź
FULLSCREEN. Presja obrazu

FULLSCREEN. Presja obrazu

CZAS
11-27.06.2021
MIEJSCE
OFF Piotrkowska, Piotrkowska 138/140
OTWARCIE
11.06.2021, godz. 20:00
GODZINY
12-13.06.2021
sob-nd 12:00-20:00
14-27.06.2021
pon-pt 15:00-20:00
sob-nd 12:00-20:00
WSTĘP
wstęp wolny

Ignacy Ciszewski, "Away"

Witold Ziemiszewski, "Traktat"

Anita Osuch &Krystian Berlak, "Scheme"

FULLSCREEN. Presja obrazu

Ile zrobiliśmy dziś zdjęć? Ile wrzuciliśmy do netu? Jakich? Z jakiego powodu? Po co? Ile widzieliśmy dziś obrazów? Na ulicach, na ekranach, w głowach. Ile z nich zatrzymało nasz wzrok? Którym poświęciliśmy uwagę? Na jak długo? Dlaczego? Co robiliśmy dziś z obrazami? Polubiliśmy, szerowaliśmy, skrolowaliśmy, tagowaliśmy, kopiowaliśmy, montowaliśmy, kasowaliśmy, komentowaliśmy, zgłaszaliśmy…? Czego chcemy od obrazów? Czy ukazują świat? Czy świat stwarzają? Czy pokazują rzeczywistość, czy same nią są? Czy zauważamy różnicę? Czy jeszcze możemy ją dostrzec? W jaki sposób? Jak dużo widzimy „na własne oczy”, a ile „okiem kamery” ? Czy możemy jeszcze odróżnić nasze spojrzenie od spojrzenia maszyn? Czy ma to jakiekolwiek znaczenie? Nieskończony ocean obrazów generuje nieskończoną ilość pytań.

Żyjemy w świecie, obrazów i z obrazów, dzięki obrazom i w obrazach. Pod presją obrazów.

„FULLSCREEN. Presja obrazu” to wystawa ukazująca różnorodne wymiary wpływu obrazów na nasze życie i skomplikowanych naszych z obrazami relacji. Pytania o poznawczą wartość obrazów technologicznych przenikają się z badaniem wpływu obrazów na tożsamość indywidualną i zbiorową. Analiza medialnych technik obrazowania, sąsiaduje z problematyką opresji wizualnej widzianej zarówno w perspektywie społecznej, politycznej, kulturowej, jak i jednostkowej, indywidualnej, psychologicznej. Demokratyzacja twórczości wizualnej i nieskończona różnorodność postaw twórczych zderzona zostaje z problemem standaryzacji i unifikacji masowej (nad)produkcji obrazów. Kwestii wolności wypowiedzi i swobody operowania obrazami w globalnej przestrzeni Internetu towarzyszą pytania o niejednoznaczne, a często wprost negatywne konsekwencje przekraczania granic prywatności, indywidualnej i społecznej wrażliwości i bezpieczeństwa. FULLSCREEN to różnorodność perspektyw, punktów i sposobów widzenia „świata obrazów”.

Tekst: Maciej Ożóg

Czego chce obraz?

Jak dziś myśleć o obrazie? – gdy wyprzedził, zawłaszczył i wpisał w siebie wszystkie metody komunikacji, kiedy stał się językiem ponad językami? Szkoła Filmowa w Łodzi w ramach wystawy „Fullscreen. Presja obrazu” pokazuje artystów różnych dziedzin sztuk wizualnych, dla których metarefleksja dotycząca obrazu to ważny wątek twórczości. Ekspozycja odkrywa różnorodne znaczenia obrazu jako medium przenoszącego namacalną, bo wizualną narrację o świecie, podkreślając sprzężenia na linii obraz-temat. Dzieła zajmują się m.in. zagadnieniem prawdy obrazu, tematyką ekologii obrazu, biorą także pod uwagę potencjał tworzenia wspólnoty za jego pośrednictwem.

„Kamera to okrutne narzędzie”– stwierdził Józef Robakowski przy okazji retrospektywnej wystawy w Galerii Szklarnia w 2017 roku. To zdanie może być trafną zaczepką w związku z ekspozycją „Fullscreen. Presja obrazu”. Manipulacja obrazem, intencje stojące za nim, przymus piękna wpisany w jego dzieje to tematy domagające się na bieżąco odnawianej dyskusji. Wystawa bierze w niej udział problematyzując w szczególności kwestię spojrzenia. Turyści patrzący na zabytki i pejzaże, mężczyzna oglądający kobietę, reżyser stwarzający postaci poprzez oko kamery – te i inne wizerunki zdają się pytać, czy to właśnie spojrzenia kreuje obraz? Ekspozycja Szkoły Filmowej w Łodzi proponuje więc opowieść o nierozerwalnej relacji patrzącego i obiektu spojrzenia; o tym, jak role podmiotu i przedmiotu spojrzenia krzyżują się i wymieniają; o tym, jak piękna i jak niebezpieczna bywa ta wymiana. Bo nie tylko kamera potrafi być okrutnym narzędziem.
Oczy twórcy, oczy widza także.

Tekst: Małgorzata Stasiak

Artyści:

Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi:
Anna Bąk, Krystian Berlak, Dagmara Bugaj, Agnieszka Chojnacka, Artur Chrzanowski, Marek Domański, Bartłomiej Flis, Marek Herbik, Konrad Kultys, Łukasz Ogórek, Anita Osuch, Maciej Rawluk, Dominika Sadowska

Szkoła Filmowa w Łodzi:
Ewa Ciechanowska, Ignacy Ciszewski, Nadia Dziurdzia, Małgorzata Fatalska, Aleksandra Folczak, Adrian Gachewicz, Anna Gadomska, Oktawian Jurczykowski, Szymon Kobusiński, Magdalena Konopka & Justyna Rybak, Piotr Kotlicki, Dorota Kozieradzka, Michał Krzyczkowski, Justyna Łuczaj, Maria Łukaszewska, Grzegorz Małecki, Joanna Mariak, Magdalena Michalak, Maria Nitek, Karolina Nowicka, Magdalena Nowicka, Karina Paciorkowska, Grzegorz Piotrowski, Wojciech Piotrowski, Zofia Połaniewicz, Filip Preis, Filip Pudło, Józef Robakowski, Jakub Siedlecki, Aleksandra Skowrońska, Ida Strzelczyk, Marek Szyryk, Kinga Świętek, Bartłomiej Talaga, Maciej Telka, Karolina Wojtas, Barbara Woźniczka, Tomasz Wysocki

Uniwersytet Łódzki: Distort Visual, Maciej Ożóg, Wiktor Skok, Witold Ziemiszewski

Kuratorzy:

Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi: Marek Domański, Anita Osuch i Dagmara Bugaj
Szkoła Filmowa w Łodzi: Anna Kazimierczak
Uniwersytet Łódzki: Maciej Ożóg

Konsultacja naukowa / Szkoła Filmowa w Łodzi: dr hab. Katarzyna Mąka – Malatyńska

Wystawa współorganizowana przez trzy łódzkie uczelnie wyższe: Uniwersytet Łódzki, Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi, Szkołę Filmową w Łodzi.

INNE WYSTAWY