Konserwacja między-gatunkowa

fot. Anna Zagrodzka

Zwierzęta, rośliny, bakterie także używają ludzkich wytworów. Architektura powstaje zazwyczaj dla człowieka, ale poza-ludzkie stworzenia także ją zasiedlają. Ich obecność wpływa na przyszłość budynku. Przyśpiesza albo spowalnia jego rozkład. Czy można potraktować ich aktywność jako rodzaj konserwacji?

Autorki: Karolina Grzywnowicz, Joanna Rajkowska, Anna Zagrodzka

Kuratorka: Aleksandra Jach

Wystawa podejmuje temat konserwacji przyrody i kultury. Zwierzęta, rośliny, bakterie także używają ludzkich wytworów. Architektura powstaje zazwyczaj dla człowieka, ale poza-ludzkie stworzenia także ją zasiedlają. Ich obecność wpływa na przyszłość budynku. Przyśpiesza albo spowalnia jego rozkład. Czy można potraktować ich aktywność jako rodzaj konserwacji? Bakterie, grzyby, rośliny jako strażnicy materialnych wytworów człowieka gwarantują jedno – obiekt w końcu zostanie wchłonięty przez otoczenie.

Wystawa gromadzi trzy dokumentacje takiego działania. Punktem wyjścia są konkretne obiekty: nieczynna stacja transformatorowa (Joanna Rajkowska), paleta z czarnego dębu (Karolina Grzywnowicz) czy obozowe baraki (Anna Zagrodzka). Artystki pokazują procesy konserwacji jako pole współpracy z bytami poza-ludzkimi. W przypadku architektury pracę ochrony wykonują rośliny, bakterie i pleśnie. Czarny dąb zaś, dzięki naturalnym właściwościom, konserwuje się sam. Rozkład jest pożądany, ponieważ świadczy o działaniu planetarnego metabolizmu. Dziedzictwo przestaje być materialnym obiektem, utrzymywanym za wszelką cenę. Jest procesem, relacją, zmianą.  

Karolina Grzywnowicz, artystka, która w swoich pracach zajmuje się m.in. roślinami w kontekście politycznej i społecznej działalności człowieka, często o przemocowym charakterze. Jej działania opierają się na pogłębionych badaniach, instalacje audio często bazują na zbieranych opowieściach i materiałach archiwalnych. Jest absolwentką komparatystyki literackiej na Uniwersytecie Jagiellońskim, stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej prace pokazywane były m.in. w Miejscu Projektów Zachęty, BWA w Katowicach, BWA w Nowym Sączu, Centrum Sztuki WRO, a także w galeriach w Lipsku i Berlinie.


Joanna Rajkowska (ur. 1968 w Bydgoszczy, mieszka i pracuje w Londynie i Nowogrodzie). Jest autorką projektów publicznych, obiektów, filmów, instalacji oraz efemerycznych akcji i sytuacji realizowanych w przestrzeni miejskiej. Jej projekty to zarówno architektoniczne i geologiczne fantazje, sztuczne wykopaliska archeologiczne, jak i rzeźby podwodne, dymy kadzideł czy geody wypełnione kryształami. Te niezrealizowane funkcjonują często jako kolektywne utopie.Większość projektów Rajkowskiej powstaje, żyje i starzeje się w przestrzeni publicznej, dlatego ich materia to nie tylko materia wszelkich bytów, organicznych i nieorganicznych, wchodzących w ich skład, ale również ich skomplikowane relacje. Rajkowska studiowała malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego w latach 1988-1993, jednocześnie studiując historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w latach 1987-1992. Artystka otrzymała cenioną w Polsce nagrodę przyznawaną przez tygodnik „Polityka” – Paszport Polityki – w 2007 roku za “niezwykłe projekty realizowane w przestrzeni publicznej, za wyciąganie ręki w kierunku błąkającego się po mieście człowieka” oraz Nagrodę Wielką Fundacji Kultury Polskiej za całokształt twórczości.


Anna Zagrodzka (ur. 1991, Warszawa). Ukończyła z wyróżnieniem Fotografię w Szkole Filmowej w Łodzi oraz Technologię Żywności na Politechnice Łódzkiej. W realizowanych projektach bada zależności zachodzące miedzy nauką i sztuką, każdorazowo poprzedzając swoją twórczość analizą naukową danego tematu. Łączy fotografię z instalacjami wideo i sferą dźwiękową. Laureatka SHOW OFF (Miesiąc Fotografii w Krakowie) w 2015 r. Uczestniczka programu mentorskiego Sputnik Photos (2016/2017). Brała udział w wystawach m. in.: Warszawa (Fundacja Archeologia Fotografii, 2017), Łodź (Galeria Wschodnia, 2017; Blask Brzask, 2017), Kraków, Wrocław (TIFF festiwal, 2015) i Bratysława (OFF_festival, 2016). Odbyła staże w Whitworth Art Gallery, Manchester Museum i w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie.



Otwarcie wystawy: 19:00, 21.06.2018


Miejsce: Art_Inkubator / Sala 22a / Galeria Fabryki Sztuki / Tymienieckiego 3


Newsletter

Zapisz się do newslettera Fotofestiwalu

Na Fotofestiwal zaprasza Miasto Łódź, Fundacja Edukacji Wizualnej i Łódzkie Centrum Wydarzeń

Organizator

Współorganizatorzy

Centra festiwalowe

Partner technologiczny

Główni partnerzy festiwalu

Oficjalny partner hotelowy

Fotofestiwal 2017 Fotofestiwal 2016 Fotofestiwal 2015